Planera kontorsflytt, en utmaning
Har du varit inblandad i en kontorsflytt kanske du fortfarande vaknar kallsvettig. För minsta fel i planeringen kan leda till stora kostnader för företaget. Interna kontorsflyttar kan också vara en mardröm. Framför allt större kontor och när många olika avdelningar är inblandade.
För helt plötsligt kan inte någon sitta vid fönster. En annan kan inte sitta vid gången. Nästa avdelning vill inte sitta nära en annan avdelning av sextiotusen anledningar. Ofta dumpas också kontorsflyttar på någon stackars person som trodde att det skulle bli en kul utmaning.
Det är inte heller bara att planera själva flytten av saker. Många gånger ska möbler monteras ned. Tekniska prylar ska kopplas in på nytt, och därmed ska diverse olika professioner koordineras.
Hur löser du bäst en kontorsflytt?
Vill du undvika att medarbetare bryter samman kan du alltid anlita en firma för kontorsflytt. Det sparar företaget i slutändan pengar på och det blir professionellt gjort. Har du fått äran att planera en flytt kan det vara bra att tänka på lite olika saker.
Datum är såklart viktigt. Undvik att göra det under den tiden på året som ni har som mest att göra. Det har sina fördelar att göra det under semesterperioden så du får arbeta i lugn och ro med flytten.
Precis som med en vanlig flytt är det viktigt att se till att allt är uppmärkt. Kartongerna ska markeras rätt så arbeta metodiskt med detta. Du behöver också se till att det finns många kartonger och hitta ett bra sätt att markera vad som ska vart.
Innan flytten kan det vara bra att be medarbetare ta personliga värdesaker med sig hem. Det är inte kul om värdesaker försvinner. Det blir också mindre att flytta när företag inte behöver packa personliga saker. Se också till att alla är noga informerade om flytten och då inte bara via mejl.